tisdag 13 mars 2012

Lättlagad lördagschili

Jag gillar inte matlagning som är krånglig. Jag vill inte pilla på tvåhundrafemtio ingredienser, använda fem maskiner och i slutändan få ut nånting som alltid är nån form av kräm. Chili är en typisk rätt som jag i mitt huvud har gjort till en askrånglig rätt att laga med massa steg i, men jag måste erkänna att jag hade fel. Det är faktiskt rätt straight forward. Och ja, en "riktig" chili ska inte innehålla lök eller tomater men det ignorerade jag. Och normala människor har förmodligen i koriander, men det tycker jag är äckligt så det hade inte jag. Ni gör som ni vill.

Du behöver:
1,5 kilo högrev
1 gul lök
3 stora vitlöksklyftor
6-8 chilis; habanero, jalapeño, piri piri, what have you. Jag köpte sån där mixlåda på Ica.
Chiliflagor (jag använde Santa Marias Chili Explosion på kvarn)
1 burk goda krossade tomater 
3-4 selleristjälkar (alltså inte hela selleris)
1 mellanmörk öl
Några matskedar oxfond (gör egen eller köp ekologisk)
1/2-1 msk spiskummin
1 msk tomatpuré
2 msk balsamvinäger
2 rutor mörk choklad 70% kakao
Några duttar torkad oregano
1 tsk honung 

3 dl gräddfil
Några avokados
Lime
Sallad of your choice


Skär köttet i grova kuber. Finhacka chilin, vitlöken och löken. Hacka sellerin i rätt små bitar. Ju fler kärnor och sånt där vitt du lämnar i chilin desto mer hetta. Ta fram en jättestor järngryta och bryn köttet runt om. Du får förmodligen göra det i omgångar. Lägg över köttet i nån bytta och fräs lök/chili/vitlök. När löken är genomskinlig kan du ha i spiskummin och tomatpuré och fräsa fram lite smak där också. Eh, det här steget gör att köket för en stund känns lite som att bli sprejad i nyllet med pepparspray. Det går över.

I med köttet, sellerin, de krossade tomaterna, ölen och så mycket vatten som behövs för att precis täcka köttet. Häll i oxfond, balsamvinäger, honung och oreganon och bryt i chokladen. Salta lite lätt också. Nu ska det småkoka 2-3 timmar. Ta bort skummet med en sked lite då och då. Smaka av under tiden så du känner hur smakerna ändras. Jag fick dutta i lite extra vinäger och portionera ut lite chili under tiden för att få en bra balans.

Det är klart när köttet faller sönder när man trycker på det.

Vi käkade chilin med nybakat bröd, guacamole och en sallad. Och gräddfil! Och riven ost! Och en limeklyfta!

ps. Pilla dig INTE i ögonen/näsan under de närmsta 24 timmarna ds.

8 kommentarer:

Kära Syster sa...

Tips! Använd engångshandskar i plast när man hanterar chilin.

/Anna, hon som inte kan låta bli att pilla.

Honey sa...

Gjorde den här chilin häromveckan när jag kände att "nä, fy fan vad tråkigt jag har, jag måste laga mat". För jävla bra blev den. Det enda jag var lite missnöjd är var att såsen blev för vattnig, mer som sky, jag vill helst kunna få upp den lite på en gaffel. Borde gå att fixa till nästa gång.
Åh, och så klart kliade jag mig i näsan där jag hade ett sår. Piggade upp, kan jag säga.

Linn sa...

Tiggerrr: Jag brukar slita sönder köttet med två gafflar så det verkligen blir som köttfärssås och sen låta det koka en stund till. Då brukar det bli ganska såsigt. Annars kan du ju alltid prova med lite mer vatten/koka utan lock.

Honey sa...

Hm, blir den inte mer vattnig med mer vatten? Att göra köttfärs och koka utan lock låter bra iaf.

Linn sa...

haha, mindre vatten menade jag givetvis. Man ska inte svara på kommentarer på jobbet när man är stressad obviously.

Malin sa...

Så klart att du hade lagt upp chili receptet. En liten fråga bara, hur många portioner är detta (på ett ungefär), gör inget om det blir mycket men jag måste veta hur många matlådor som måste vara tomma.

Linn sa...

Lite oklart, men typ kanske 10? Jag brukar lägga köttfärssås/grytor i plastpåsar och frysa in. Funkar fint faktiskt.

Linn sa...

Brukar också dutta i lite kanel. *tips*