måndag 10 augusti 2015

Det här är min favoritmat faktiskt

Jag smsade min man förut och frågade vad han var sugen på för middag och han svarade morotssoppa. Det är cirka sjuttiotretusen grader varmt ute och han tycker att en gräddig morotssoppa är rimlig mat. *Smiley med kryssögon och rynkad panna* Jag låtsades inte om att jag hade läst svaret och gjorde istället nån plockmatsgrej i valfritt platt bröd eftersom 1) den är typ kall och 2) DET ÄR SÅ JÄVLA GOTT. Bli ej rädda för mängden olika jox nu för det är inte ens svårt. Jag brukar ta fram en skärbräda/bricka och servera direkt från den i högar eller skålar.

Du behöver (för två svinhungriga och en lunchlåda alt två vuxna och två barn som petar i maten):
1 gul lök
2,5 dl bulgur
5 dl vatten
1 msk olja ej oliv
1,5 msk tomatpuré
1/2 hönsbuljongtärning
1 krm sumak (gå och köp pronto eller ta lite pressad citron)

1 stor gurka
1/2 knippe dill
1/2 knippe koriander (även om du inte gillar koriander i vanliga fall. Lita på mig.)
1 röd chili eller 1/2 om svinstark


1/4 rödkålshuvud
1-2 tsk sumak (eller lika mkt pressad citron)

1 nypa salt
1 tsk vinäger, ej balsamvinäger

1 burk kikärtor
1 vitlöksklyfta
1-2 msk olja (ej oliv)
Ev lite vatten 1 msk i taget
Lite salt

2 morötter
1 spetspaprika
1 avokado
1 halloumi
Libabröd/tortillabröd/pitabröd


Är du med? Okej, då gör du mat i den här ordningen:

Finhacka en gul lök och fräs den mjuk i olja i en kastrull på medelvärme. Häll sen i en smulad buljongtärning, tomatpurén, sumak och vatten och låt koka upp. I med bulguren och koka på aslåg värme i typ tio minuter, sen kan du ställa kastrullen åt sidan tills du ska äta.

Hacka kålen fint, blanda med sumak, salt och vinäger och banka lite på alltihop med en mortel eller nåt annat hårt så kålen mjuknar lite.

Hacka gurkan i småbitar och finhacka chilin, dillen och koriandern. Blanda i en skål med en nypa flingsalt. Även ni som inte gillar koriander kommer gilla det här. Jag LOVAR.

Häll kikärter, vitlök, olja, lite salt och 1 msk vatten i en mixer och mixa slät. Späd med lite kallt vatten om den är för stabbig. Häll upp i en skål.

Skär spetspaprikan i smala remsor och avokadon i bitar och riv morötterna grovt.

Skiva halloumin och stek i torr stekpanna tills den har fått färg och är mjuk i mitten.

Så, det var allt. Nu är det bara att proppa bröden fulla och äta. Om ni inte gillar det så kan vi inte vara kompisar längre. Sorry.

2 kommentarer:

Anna sa...

Vegetariskt är det ju inte om du använder hönsbuljong. Ett tips bara, om du bjuder vegetarianer på mat.

Linn sa...

Det förstår jag också, men jag tänker att folk fattar själva att det går att byta buljongsort. För alla andra som vill äta vegetariskt som i inte maträtter med kött på tallriken så blir det godare med hönsbuljong.