onsdag 18 november 2009

Arlapasta med modifikation

Det finns en pastarätt som alltid går hem, vare sig det gäller en onsdagsmiddag eller romantik. Givet att båda parter gillar vitlök, vill säga. Det är ju en pastarätt så jag antar att alla pasta sorter funkar, men det är bara en som passar perfekt - tagliatelle.

För 4 normalportioner behöver du:
3-4 tagliatelleknyten per person.
400g kycklinglårfilé, och välj eko pga smaken.
3-4 vitlöksklyftor (beror på styrka och smak)
3 dl matlagningsgrädde (använd inte 40%, då spyr du av mättnad)

1 msk kycklingfond
6-8 soltorkade tomater (Fontanas är godast)
1 pkt färsk bladspenat
En stor näve körsbärstomater


Sätt på pastavatten i mängder och salta med en gång. Skär kycklingen i 1cm tjocka skivor. Hacka tomaterna fint och vitlöken jättefint. (Fint som i smått, inte fint som i vackert.)

Stek kycklingen i oljan från de soltorkade tomaterna tills den har lite lite färg. Steker du för mycket kommer den bli helt seg och gummiaktig i slutet och det vill du inte. Släng i den hackade vitlöken och dom soltorkade tomaterna och fräs en liten stund. Häll på grädden. Det ska vara mycket grädde så om du har stora kycklingfiléer kanske du behöver mer grädde. Salta och peppra lite.

Sänk värmen lite så det inte stormkokar och släng i bladspenaten tills stekpannan nästan svämmar över. Den minskar fort ska du se. Dela tomaterna i bitar och släng i dom också. Smaka smaka smaka! I med mer salt om det behövs.

Servera när pastan är klar. Vill du kan du riva lite ost över, men jag tycker att det är helt onödigt faktiskt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som trodde det jag jag som hittat på denna maträtt! Jag brukar köra samma fast med matlagningsyoghurt istället för grädde, men det är grymt gott, det blir denna rätt på fredag hemma hos oss!

Sofia sa...

Den typ enda rätt jag kan laga och som är det enda som gör att jag har ett uns matlagningsheder i behåll.
Älskart.

Linn sa...

Åh, vill lägga till: använd ekologisk kycklingbuljong också. Om ej eko så ansvarar jag ej för att det blir gott. Och servera med en stor bit parmesan och basilika.

Anonym sa...

Man ska alltså ha i buljong också? MVH/ hon som inte är så van vid det här med matlagning...

Linn sa...

Det behövs inte, men det blir lite djupare smak med kycklingbuljong eller kycklingfond. Om inte så får du salta mer bara.