tisdag 7 juni 2011

Svamp- och senapsgryta med rött råris och broccoli

Tänka sig att jag faktiskt nästan hade glömt av den här rätten också. Det blir lätt så när kylskåpet är fyllt med blodpudding och vitkål och andra nyttigheter. Hah, kom precis på att jag köpte persilja för att ha i, men ställde den också i kylskåpet och glömde av den. Ni ser ju hur kollen är här just nu. Men iallafall. Om ni vill käka en snabb och jävligt god gryta som inte är tomatbaserad och ni råkar gilla senap så är det här för er.

Du behöver:
4-500 gram lövbiff
2 gula lökar
1-2 vitlöksklyftor
En påse champinjoner (10-12 sådär)
1 pkt grädde
2 msk grovkornig senap
En stor näve riven ost, gärna stark men inte parmesan
1 bukett färsk broccoli
Persilja (om du inte glömmer liksom jag)
1 ekologisk kycklingbuljong utan glutamat och skräp (annars kan du skita i det)
2 dl rött råris
Salt och peppar


Börja med att sätta på riset. Det här riset tar forfuckingever att koka nämligen. Följ anvisningarna på paketet. Jag hade nån biodynamisk ekologisk sort hemma som jag tydligen köpt när jag har känt mig i behov av att vara duktig.

Sen skär du löken i smala strimlor och svampen i skivor också. Hacka vitlöken fint. Strimla sen lövbiffen i centimeterbreda strimlor. Bryn köttet i olja och ta sen upp det ur pannan. I med löken och svampen tills svampen börjar vattna, då slänger du i köttet igen. Häll över grädden samt eventuellt lite vatten/mjölk och i med senapen och buljongen. Koka ihop. Sen drar du i osten och rör tills den är smält. Salta och peppra och smaka av. Mer ost? Mer senap? Mer salt?

Dela broccolin i buketter och släng i den i grytan. Om du bara sätter på ett lock och drar av den från värmen tills du ska servera så kommer broccolin vara al dente när riset är klart. Precis innan du serverar kan du klippa i lite persilja för att få upp färgen.

Smaklig spis!

Inga kommentarer: