måndag 16 maj 2011

Fyllda kycklingfiléer med rostad sötpotatis

Men gud, jag har ju nästan helt glömt av att jag kan den här rätten. Som dessutom råkar vara en av mina favoriter. Om du gillar mozzarella, salami, soltorkade tomater, basilika och kyckling är det här nåt för dig. Man kan säga att det är en pizza i en liten smidig kycklingficka. Och vem gillar inte smidig pizza?

Du behöver:
4 kycklingfiléer (ekologisk är ALLTID godast)
6 skivor salami
1 mozzarellaboll
3-4 soltorkade tomater
Lite basilikablad
1 pkt vispbar grädde (Mellangrädde funkar fint!)
Ketchup
Basilika/oregano/salt/peppar/lite cayennepeppar

3-4 sötpotatisar


Sätt ugnen på 225 grader.

Börja med att skala sötpotatisen och dela den i bitar. Släng i en form och på med lite olivolja och salt. Sen hackar du salamin och tomaterna i bitar och skär mozzarellan i typ 8 bitar. Häll i grädden i en skål och tryck i ketchup. Kanske nån deciliter eller så. Det ska smaka tomat, men inte enbart ketchup. I med kryddorna och vispa grädden fluffig.

Putsa kycklingfiléerna och stek dem snabbt i en het stekpanna. De ska bara bli vita, inte brynas hårt. Ta upp dem ur stekpannan och dela dem nästan hela vägen på längden. Det ska alltså bli en ficka att lägga joxet i. Lägg i 2 mozzarellabitar, lite salami, lite tomater och några basilikablad i varje ficka. Rada upp kycklingen i en ugnsform och häll över gräddgeggan.

In med alltihop i ugnen ungefär 45 minuter.

Servera med lite ruccola eller nåt annat grönt.

ps. om man är mjölkallergiker funkar det med Oatlys havregrädde, men då behöver man salta mer än vanligt. Och en del mjölkallergiker tål buffelmozzarella, även om de inte kan äta vanlig mozzarella ds.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Det där gräddfluffet är verkligen supersmart, jag gjorde en nästan likadan rätt häromdagen! Men kom inte på det där smarta med att fylla kycklingen, utan skar den i bitar istället.

Ska prova den här, att ha mozarella i låter väldigt gott!

Linn sa...

Alltså jag lovar att du kommer tycka om den. Mvh självgod.

Jojjo sa...

Åh nu blev jag hungrig!

Elin sa...

en liten fråga: ketchup? call me old fashioned men det känns som att det blir lite flygande jacob? säg att jag har fel och att jag istället kan använda mig av lite tomatpure eller möjligtvis krossade tomater?

Linn sa...

Du får kalla det old fashion om du vill. Och byt ut vad du vill. Det är du som lagar. Krossade tomater kommer dock inte få fram samma smak eftersom du vill åt själva syrligheten och den koncentrerade smaken från ketchup. Tomatpuré fungerar bättre, men kommer bli beskare så då får du kompensera med honung och lite citron.