onsdag 6 februari 2013

Hur man får en rest att smaka som en fest

Säg att det är göteborgsväder ute, det vill säga det blir inte ljust förrän det blir mörkt och det blåser frontalangrepp hur du än vänder dig. Säg att du har haft en riktig skitdag på jobbet. Säg att det enda du tänker är jag vägrar fan handla jag vägrar fan handla jag vägrar fan handla men att du också känner för nåt trösterikt. Typ pasta. Mmm...krämig pasta och kanske broccoli och ja, sen kommer du hem och öppnar kylskåpet och hittar en halv burk creme fraiche, en gräddslatt, 2/3 av en lök, två nötfärsbiffar från gårdagens hamburgerfest och prisa gudarna! en oöppnad bit gorgonzola. Säg att det är en sån dag och ta femton minuter och gör det här. Och well, det här receptet har jag wingat så smaka av mängderna eller kör vad ni tycker är gött.

Du behöver: (recept för 2 glupska eller 1 middag och 2 matlådor)
200-300 gram kött typ nötfärsbiffar eller lövbiff eller nåt annat gjort av ko
1 lök
1,5 dl creme fraiche
1.5 dl grädde
1 dl riven prästost
2 msk gorgonzola
Broccoli i buketter, kanske 2-3 nävar
1 tsk kycklingfond (eller 1/2 tärning kycklingbuljong but make it ekologisk, kids)
Salt och peppar

Kort pasta, till exempel tortiglioni
Parmesan

Sätt på vattnet till pastan och salta kraftigt. När du tror att det är för mycket saltar du mer. Börja stek resten när pastan är i kokande vatten, det tar inte längre tid än så att bli klar.

Hacka löken och fräs genomskinlig i olivolja. Hacka biffarna i kuber och släng i. Stek upp en yta om du använder rått kött. Häll på creme fraiche, grädde, kycklingfond och salta och peppra. Koka upp och ha i riven ost och gorgonzolan. Rör tills osten är smält. Släng i broccolibuketterna.

Blanda såsen med den färdigkokta pastan i pastakastrullen och rör runt lite. Servera med färskriven parmesan och well, jag drack isvatten för så festlig är tydligen jag.

1 kommentar:

Kära Syster sa...

Tack för tips! Min nya favoritfredagsmat, lätt. Fast lasagne får nog vara med och dela förstaplatsen. Syster Yster hälsar och tackar också!

/Elin